De riemaandrijving: wel of niet een verbetering ten opzichte van de traditionele fietsketting?

De riemaandrijving: wel of niet een verbetering ten opzichte van de traditionele fietsketting?

Zoals de meeste gewend zijn worden fietsen aangedreven door middel van een gewone ketting. De afgelopen jaren zijn er echter steeds meer fietsen op de markt gekomen met een zogenaamde belt drive aandrijving. Een nieuwe technologie waarbij een riem wordt gebruikt als aandrijfsysteem. In hoeverre gaan wij deze technologie terugzien in de toekomst en is de traditionele ketting straks verleden tijd?

Belt drive

De traditionele ketting is onderhoudsgevoelig. Deze dient u namelijk regelmatig te schoonmaken, te stellen en te smeren. Daarnaast dient de ketting goed beschermd te worden tegen diverse weersomstandigheden, pekel en vuil. Om die reden is er een alternatief bedacht die deze nadelen doet wegnemen. De belt drive werkt hetzelfde als de traditionele ketting. Nog steeds moeten de trappers bewogen worden en wordt de beweging overgebracht naar het achterwiel. Dus gewoon zoals we gewend zijn. Echter zijn er wel degelijk verschillen tussen de gewone ketting en de belt drive.

Voordelen van een belt drive

Het grootste verschil zit hem in het materiaal. De belt drive bestaat namelijk vooral uit kunststof. Aan de binnenzijde een nylonlaagje en aan de buitenzijde carbonvezel trekkoorden. Dit maakt de belt drive sterk, duurzaam, stil, en licht. Hierdoor gaat hij vele malen langer mee dan de traditionele ketting. Doordat deze aandrijving geen smeer of olie nodigt heeft, kan deze eenvoudig schoongemaakt worden met water of een doekje. De belt drive staat tevens altijd strak en hoeft niet bijgesteld te worden.

Nadelen van een belt drive

De belt drive biedt niet alleen maar voordelen. U kunt de riem namelijk niet repareren. Mocht de riem breken, dan is het helaas einde verhaal en dient de riem vervangen te worden. Bij de traditionele ketting hoeft alleen de schakel vervangen te worden. De belt drive is daarom ook niet aan te passen. Voor onderhoud bent u dus altijd aangewezen op een fietsenmaker. Daarnaast is het systeem nog erg duur vergeleken met de gewone ketting.